Thursday 3 January 2013

Siapakah KITA Hari Ini Jikalau Tiada GURU Yg Mendidik

Wah, macam falsafah pula tajuk Blog harinie. Sebenarnya ada yg terbuku dihati ini. x tahu mana nak diluahkan. Teringat plak kat blog sendiri nie. Almaklumlah awal tahun semua ibu bapa sibuk menghantar anak2 ke sekolah. Saya sangat terkilan ada para ibu2 mungkin segelintir saja berpendapat guru hari ini x berkualiti. Inilah yg saya terbaca di facebook. Mereka mengatakan segelintir pra sekolah kononnya nenggunakan slibus bahasa english tetapi grammar para guru mereka x berapa nak yakin.?????

Mengapa ada yg berfikiran begini?? adakah kerana gaji para ibu2 di luar sana sangat lumayan dan x setanding guru2 menyebabkan mereka pandang rendah??. Pada pendapat saya, sebagus mana pun anda hari ini, itu semua bermula dari ilmu yg dicurahkan oleh guru, walaupun guru itu guru tabika saja, sekadar kelulusan spm. x bermakna guru kelulusan spm x mampu jd pendidik untuk lahirkan muridnya sebagai Dr. jd pikir2kanlah.

Ada yg mengatakan guru hanya utamakan bayaran, tp sy berpendapat ilmu tu x boleh di nilai dgn mata wang. Kalau rasa x mampu, carilah sekolah yg anda mampu. Jangan nanti anak kurang menyerlah, guru pula yg disalahkan. Guru itu sendiri tahu kelebihan dan kemampuan dia sebagai pendidik so don't under estimate org sesuka hati. Terutama sekali para ustaz dan ustazah, mungkin mereka x mahir dengan ilmu dunia, tp mereka penuh dengan ilmu akhirat. ilmu yg di tuntut dan kekal abadi.

Luahan ini bukan nak menghentam sesiapa, sekadar pandangan dan peringatan untuk diri sendiri dan mereka yg membaca. Jadi sebelum mengkritik org, kritiklah diri sendiri. Mengapa x mengajar anak itu sendiri, jika merasakan diri andalah yg paling hebat. Renung2kan.

No comments:

Post a Comment